Zalecenia Dietetyczne

Ile powinienem pić? 

Głównym składnikiem wszystkich płynów jest woda. Zawarta jest też w warzywach, owocach i w prawie wszystkich produktach spożywczych (w różnej ilości). Ale z jedzeniem dostarczymy tylko część niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania wody, dlatego bardzo ważne jest dodatkowe picie wody. 

Odpowiednia ilość płynów zapobiega obrzękom, bólom głowy, zmęczeniu i wszelkim innym objawom odwodnienia. Najlepszym wyborem dla większości osób zdrowych będzie woda średnio mineralizowana, która dostarczy nam dodatkowo sporą ilość wapnia, magnezu itd. 

A ile Ty powinieneś pić wody? 

Każdy z nas ma inne potrzeby (zależą od płci, masy ciała, wieku, stanu fizjologicznego, stanu zdrowia, klimatu) dlatego najlepiej dopytać w tej kwestii specjalisty, ale na początek możesz użyć poniższego wzoru: 

30 ml na każdy kilogram masy ciała

Więc osoba ważąca 70 kg powinna pić 2100ml, czyli około 2 litrów. 

Czy na diecie mogę pić kawę, herbatę i napoje słodzone słodzikami? 

Kawa i herbata są naturalnymi termogenikami z uwagi na wysoką zawartość kofeiny. Hamują uczucie łaknienia i krótkotrwale podnoszą temperaturę ciała, dzięki czemu sprzyjają odchudzaniu i poprawiają wyniki treningowe. 

Ponadto kawa i herbata zostały dodane do piramidy zdrowego żywienia i zaleceń oficjalnych towarzystw dietetycznych jako produkty wskazane do stosowania na co dzień. 

Zamiast kupować drogie suplementy z kofeiną, kup dobrej jakości kawę i herbatę i pij je 2-3 razy dziennie. Tylko pamiętaj, że kawa to ma być kawa, a nie mleko, bita śmietana, słodki syrop, czekolada i niewielka ilość kawy. 

Ja najczęściej piję zwykłą czarną lub jeżeli mam ochotę na coś słodkiego dodaję 2 łyżeczki erytrytolu. 

Słodziki są świetnym zamiennikiem cukru. Zapewniają uczucie słodyczy bez dostarczania kilokalorii. Najbardziej polecam erytrytol (0 kcal i 0 indeks glikemiczny). Więc, jeżeli ciężko idzie Ci picie wody, spróbuj napojów niskokalorycznych słodzonych słodzikami. 

Czy mogę jeść słodycze? 

Słodycze nie są zalecane na diecie, ale jeżeli nie możesz się z nimi rozstać to wypróbuj nasze przepisy na fit słodycze i zawsze staraj się kontrolować ilość -> 2-3 kostki czekolady są w porządku i nie przytyjesz od nich, ale jedzenie codziennie tabliczki czekolady albo wielkiego kawałka ciasta zdecydowanie ma wpływ na Twoje zdrowie. 

Czy mogę pić alkohol na diecie? 

Żaden dietetyk nie powinien na takie pytanie odpowiedzieć twierdząco.

Alkohol jest używką o potwierdzonym działaniu rakotwórczym, ponadto jest wysokokaloryczny, a więc sprzyja nadwadze. Zdecydowanie picie alkoholu powinieneś ograniczyć jedynie do specjalnych okazji. Żadna ilość alkoholu nie jest uważana za bezpieczną, a polifenole zawarte w czerwonym winie możemy równie dobrze dostarczyć z garścią owoców takich jak np. jagody, borówki, truskawki. 

Jakie produkty na diecie są zakazane? 

Żadne. Jedz wszystko, ale z głową. Fast food też może się zdarzyć, o ile jest uwzględniony w Twoim tygodniowym bilansie kalorycznym. 

Deficyt kaloryczny = spadek masy ciała

Nadwyżka kalorii = przyrost masy ciała 

Brak spadku masy ciała będąc w deficycie jest fizjologicznie niemożliwy!

Czy jeżeli zjem coś przed snem to to odłoży się w postaci tkanki tłuszczowej? Ile czasu przed snem jeść i co to powinno być? 

Kaloryczność produktów nie zmienia się w zależności od pory dnia. Ciasto zjedzone rano ma tyle samo kilokalorii co wieczorem, ale niestety wiele osób ma czas na jedzenie dopiero po pracy, czyli późnym popołudniem. Wtedy, rozluźnieni, w domowym ubraniu zabieramy się za jedzenie i tracimy kontrolę nad ilością. Najczęściej dotyczy to osób, które pomijają posiłki w ciągu pierwszej połowy dnia. Dlatego bardzo ważne jest spożywanie posiłków regularnie w odstępach nie dłuższych niż 4-5 godzin, ale też nie częściej niż co 2,5-3 godziny. Ilość posiłków powinna być dostosowana indywidualnie, ale najczęściej zaleca się, aby były to 3 główne posiłki i 2 drobne przekąski. 

Ostatni posiłek powinien być lekkostrawny, ale jednocześnie o wysokiej gęstości odżywczej. Jeżeli masz problemy ze snem powinien być też bogaty w węglowodany – mogą to być gofry, naleśniki, kanapki czy sałatka z grzankami lub kaszą. Nigdy nie kładź się spać głodny ani przejedzony – to zaburza prawidłowy odpoczynek nocny. Najlepiej, gdy zjesz kolację około 2-3 godziny przed snem. 

Co mam zrobić jeżeli złamię zasady diety? 

Od kolejnego posiłku po prostu wróć do jadłospisu i zaleceń jakby nic się nie stało. Każdy z nas ma gorsze momenty. Nie popełniają błędów tylko Ci, co nic nie robią. Każdego dnia staraj się być lepszy od siebie z dnia poprzedniego i pamiętaj, że nie jesteś sam i gdybyś miał jakieś pytania śmiało odzywaj się do nas, w końcu od tego jesteśmy 